نشست های نواندیشی در صندوق رفاه و تأمین آتیه(4)

اخبار و رویدادها



نشست های نواندیشی جلسه چهارم

به نام خداوند جان و خرد

نشست های نواندیشی در صندوق رفاه و تأمین آتیه(4)

 

پیشگامان؛ اینان چگونه دنیا را دگرگون می سازند...

در دنیایی که باشتاب رو به دگرگونی دارد، درس های گذشته می توانند ما را به گمراهی بکشانند.

 

در جلسه چهارم نشست های نواندیشی صندوق رفاه و تأمین آتیه با حضور جمعی از همکاران؛ نکات ارزشمند زیر از کتاب پیشگامان توسط جناب آقای حیاتی(مدیرعامل صندوق رفاه و تأمین آتیه) مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

انسان همواره از لحظه ای که متولد می شود، پیش فرض ها در درون او شکل می گیرد و با آن بزرگ می شود و زندگی می کند.

انسان به گونه ای اسیر پیش فرض ها است، در واقع او تصور می کند تفکر و عملکرد او که ناشی از ناخودآگاه اوست همان عقل است. در صورتی که فقط در تله تکرار و تکرار و تکرار به دام افتاده است.

تغییر پیش فرض ها و قدم نهادن در مسیر کسب آگاهی پیامدهایی در پی دارد:

1) مسیر سختی است چون انسان عادت دارد از پیش فرض ها تبعیت کند.

2) گذشته انسان را به نحوی زیرسئوال می برد چون با خود می گوید پس من تا به حال اشتباه زندگی کرده ام؟!

3) نیازمند مسئولیت پذیری بیش از پیش است، چون انسان وقتی می پذیرد بینش و نگرش خود نسبت به زندگی و محیط پیرامون را تغییر دهد با چالش های بیشتری مواجه می شود.

در واقع نشان و عیار پیشگامی، سرپیچی از پیش فرض های موجود و جست و جو برای کشف گزینه های بهتر است.

پیش فرض ها را انسان ها به وجود آورده اند، بنابراین ما هم می توانیم پیش فرض تازه ای بسازیم و وضعیت موجود را تغییر دهیم چون انسان همواره می تواند بر سرنوشت خود تأثیر بگذارد.

همواره تصور بر این است که پیشگامی و انسان هایی که در طول تاریخ به تغییر جهان و محیط پیرامون خود پرداخته اند در دسته نابغه ها قرار دارند، در صورتی که نابغه ها به ندرت دست به تغییر جهان زدند.

آن ها یاد گرفته اند هوشمندانه و به بهترین شکل کار را به سرانجام برسانند اما لزوماً نوآور نیستند.

نابغه ها توانمندی غیرعادی خود را در کارهای عادی به کار می گیرند؛ اما پیشگامی به منظور تغییر خود و جهان پیرامون از هوشمندی و دلیری، غلبه بر ترس و همچنین وجود شرایط محیطی برای وقوع رخ داد سرچشمه می گیرد. 

از عمده دلایلی که نابغه ها میل به ثبات دارند، ترس از شکست است. آنان همواره به نتیجه کار و دستاوردهای متعارف می نگرند و اهل ریسک نیستند. هرچه به دستاورد بیشتر بها دهیم، بیشتر نگران آینده می شویم.

اگر انسان همواره در لحظه زندگی کند و از مسیر اهداف خود لذت ببرد، هشیار تر بوده و در تمامی ابعاد زندگی، اجتماعی، عاطفی و مهارت های کاربردی خود می تواند موفق باشد.